De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: Breuksplitsen

Wat ik bedoelde met het vetgedrukte was de uitwerking onder de titel "vergelijking 2", ook de eerste stap bij het invullen van vergeljking 2 in 1 blijft onduidelijk. Bij voorbaat dank!

Antwoord

1) De regel 2 = 32232 - (55·586) is gewoon een rekensommetje dat klopt. Tik het maar eens in.

2) In de volgende regel kijkt men naar de rest bij deling door 32232.
Uit 2 + 55·586 = 32332 volgt natuurlijk dat (2 + 55·586) bij deling door 32232 geen rest nalaat en dat wordt mooi geformuleerd als (2 + 55·586)º0(mod32232).
Dit kun je dan ook schrijven als 2º(-55·586)(mod32232)

3) Dat 1 = 55 - (2·27) is gewoon een ware uitspraak.
Ook hier willen ze kijken naar het resultaat wanneer er modulo 32232 wordt gerekend.
Wat ze daarna doen is het getal 2 vervangen door het zojuist gevonden resultaat, namelijk dat 2 en -55·586 dan eigenlijk 'gelijk' zijn (of liever congruent).
Vandaar dat je dan ziet staan 1 º (55 - (-55·586)·27)(mod32232) en daarna haalt men die 55 buiten de haakjes enz.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Breuksplitsen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024